Tomtar på loftet?

Skalleper sejdkarl
Distans
I en intervju i Svenska Dagbladet berättar Per Lundberg om sin andliga väg – nordisk sed, hedendom, asatro eller vad man nu vill kalla det. Rubriken på artikeln lyder ”Det bor en tomte i min lägenhet”, vilket förstås syftar på Pers hållning gentemot skrömt som tomtar och troll. Det är en trevlig intervju, och Per svarar mycket klokt, personligt, underhållande och inspirerande.
Distans
Per och jag har varit goda vänner i några år nu, och har inspirerat varandra mycket på den hedniska vägen. Vi är båda medlemmar i Sveriges Asatrosamfund, och vi var båda med om att starta Stockholmsnätverket Idavallen för fyra år sedan.
Distans
En särskilt intressant sak med denna intervju är alla kommentarerna efteråt. Det är närmare hundra kommentarer när jag skriver detta, och en övervägande del av dem är mycket positiva. Naturligtvis finns det alltid ett och annat pucko som kommenterar, typ allmänt grälsjuka och kritiska typer, fanatiska kristna och andra dumskallar, men majoriteten av dem som kommenterar är alltså positiva. Det tycker jag är mycket intressant.
Distans
Många tycks alltså anse att nordisk hedendom utgör ett fullgott andligt/religiöst alternativ i vårt samhälle, och det är förstås uppmuntrande för en gammal Frödyrkare som jag. För mig är detta förstås en självklarhet, men det känns också lite skönt att utomstående kan se de goda kvaliteterna i vår jordnära andlighet.

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Asatro, Paganism, Religion, Shamanism

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Tomtar på loftet?”

  1. Rille Says:

    Hej,

    En ursen kommentar, men ändå:
    Jag tycker det är lätt att vara positiv inför asatron. Som ateist tror jag inte på sådant jag inte kan observera/mäta/inferera, men jag kan ändå acceptera att vissa vill ha en viss gemenskap kring det omätbara/övernaturliga. Då ser jag hellre att de bygger gemenskapen på ett sätt som också bevarar vår gamla kultur, och inte försöker banka in sina normer i andra eller statsapparaten. Samma sak för buddhismen i Sverige, go for it om ni vill.


Kommentera

