Mer om hemundervisning och fascistoida lagförslag

Grizzlybjörn

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

Ja, nu är jag faktiskt riktigt jävla förbannad! Jag har skrivit en hel del här på bloggen om regeringens nya förslag till skollag, och jag tänker inte ge upp än på ett tag, för den okunniga, oinsatta, arroganta, enkelspåriga och totalitärt fascistoida inställning regeringen har till hemundervisning och friskolor är så fullkomligt sinnessjuk, att jag inte begriper hur de tänker. Jag blir bara upprörd, indignerad, arg. Det är rent ut sagt för jävligt att man får behandla människor på det här viset. Barn!

Om Riksdagen godkänner denna nya skollag så kommer vi garanterat att få se flera svenska familjer erhålla politisk asyl i andra länder, eftersom Sverige kommer att bryta mot folkrätt, demokrati, föräldrars lagstadgade rätt att bestämma över sina barns skolgång, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, och en drös andra regleringar som finns till för att skydda enskilda individer från statsförtryck. Jag överdriver inte – några har redan emigrerat.

Att Sveriges regering vill följa Adolf Hitlers initiativ från 1938, och därmed bli det andra landet i världen som i praktiken totalförbjuder hemundervisning, är så sjukt, så oacceptabelt, så illa att jag (nästan) saknar ord. Och det finns ingen rättfärdig grund för detta beslut – bara att klåfingriga politiker vill ha ensamrätt på att bestämma över andras barn. Någon måste sätta stopp för detta vansinne!

Hitlerjugend

Att lärarutbildningen suger, att obehöriga lärare i vanliga skolor stöts ut, trots att all tillgänglig forskning visar att det inte är någon som helst kvalitetskillnad mellan behöriga och obehöriga lärare, och att ingen bryr sig om att den verkliga skillnaden ligger i hur engagerade lärarna är, är illa nog. För att inte tala om att vår utbildningsminister saknar pedagogisk kunskap.

Det faktum att all tillgänglig forskning visar att hemundervisning håller minst lika hög kvalitet, ofta högre kvalitet än den ordinarie skolundervisningen, inklusive den sociala kompetensen (där hemundervisade barn faktiskt ofta visar en markant högre kompetens än skolundervisade barn!), samt att den ordinarie skolundervisningen på många håll är katastrofalt usel – det skiter politikerna i. För de vill bestämma. Alltså kan man godtyckligt förstöra livet för ett stort antal familjer, alternativt driva dem i exil utomlands. Frihet och demokrati, pyttsan. Liberal regering – blaha blaha!

Polisen har redan kidnappat barn, på Socialtjänstens initiativ, och håller dem i förvar, med hemundervisningen som främsta argument för att barnets föräldrar inte ska få vara föräldrar. Familjer som redan har hemundervisning har fått avslag på att fortsätta med det, motiverat av det lagförslag som inte ens har klubbats i Riksdagen.

Likriktning

Bagateller som demokrati, mångfald, rättssäkerhet, religionsfrihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet och föräldrars rätt att välja sina barns uppfostran väger väldigt lätt i dessa maktgiriga byråkraters bedömning. Nej, alla ska gå i samma enhetsskola, styrd av Obersturmbannführer Björklund – den är minsann tillräckligt bra åt alla. Vi behöver inga ICA-butiker eller libanesiska närlivsbutiker i byn heller – Konsum är minsann heltäckande och skall fylla allas behov.

”Den statliga skolan är bra och mångsidig och täcker därför alla smaker; följdaktligen behövs inga alternativ. Det är ett totalitärt och maktfullkomligt sätt att tänka. Det är exkluderande och inskränkt. Det är direkt fientligt mot mångfald, och har inga vettiga argument.”

Caspian Rehbinder

Egentligen borde man inte bli förvånad. En regering som vill avlyssna samtliga medborgare, scanna alla SMS och e-brev, spåra alla medborgares rörelser, kontrollera samtliga ekonomiska transaktioner, drogtesta minderåriga utan deras föräldrars medgivande, kriminalisera en hel generation, och tusen andra drakoniska åtgärder – vill naturligtvis styra barnens utveckling till 100 %, för att försäkra sig om lydiga och duktiga undersåtar, anpassliga kuggar i samhällsmaskineriet.

DANGER - Conformity Hazard

Det är väl bara en tidsfråga innan det blir dagisplikt också. Tvång för alla från 1,5 år att gå på dagis – annars polishämtning, minsann! Vad är du för en förälder som ifrågasätter regeringens armé av experter? Du måste vara en dålig förälder som indoktrinerar ditt barn att tänka kritiskt (mot oss i regeringen). Du är nog inte lämplig.

Att förbjuda något som bevisligen fungerar är vansinne.

tunn linje

Läs gärna mina tidigare bloggartiklar i ämnet:
Mer socialfascism från låtsasliberalerna – 2009-07-12
Var finns Piratpartiet när vi behöver det? – 2009-08-23
Fördomar och okunskap om hemundervisning – 2009-09-01
Den nya skollagen driver svenska familjer i politisk exil – 2010-03-08

tunn linje

Mer läsning i ämnet:
Hemundervisning.se Sveriges Kommuner och Landsting, Kongress ’07, Motion 24, Hemundervisnings-bloggen, Jonas Himmelstrand på Newsmill, samt i Världen idag, Fredrik Sjöstrand på Smedjan.com (mycket bra artikel!), Fajaf, Snilleblixten, Alltiallon (läs kommentarerna!), Wapedia – Wiki, Tinni Ernsjö Rappe i SvD, samt på hennes egen blogg Grannfrun, Skolans vara eller inte vara, Homeschooling (Wikipedia) samt Gerdaus skolblog, inlägget Tveksam till hemundervisning” – läs kommentarerna!, Allt om Barn, SvD, Juridikbloggen, samt en oväntat superbra artikel av Roland Poirier Martinsson i SvD, bildreportage i TIME Magazine, Berno Vidén, Futuriteter, Mårten Schultz, Rathkenny Parish, Ireland, Christian Telegraph, Secular Homeschooling, Caspian Rehbinder

Edit – fler länkar om samma ämne:
Geobastard

Edit igen – fler bra artiklar i ämnet:
En superbra artikel i Barometern, Tobias Lindberg, Familjekampanjen, The Economist

Så här fint fungerar skolan idag:
Kritik från Skolinspektionen (Dagbladet, Sundsvall)

tunn linje

Forskning och statistik om föräldraledd undervisning:
Christian W. Beck (norsk professor i pedagogik)
Education Policy Analysis Archives
Home Schooling: From the Extreme to the Mainstream (Frazer Institute, Pdf)
Paula Rothermel, School of Education, University of Durham
Performance in home schooling, UNESCO

Det finns mer, men detta kan räcka rätt långt till att börja med.

tunn linje

Riksorganisationen för Hemundervisning i Sverige (Rohus) har på sin hemsida en namninsamling som syftar till att försvara rätten till att bedriva hemundervisning. Skriv gärna på den namninsamlingen, om du vill bidra till att upprätthålla demokrati och egenmakt i Sverige, och motverka likriktning och förmynderi.

tunn linje

Att Piratpartiet kommer in i Riksdagen är faktiskt akut, och oerhört viktigt för att bevara demokrati, kunskap, kreativitet, rättssäkerhet, allmänmänskliga rättigheter och personlig integritet.

pirat_blogbanner

tunn linje

Lyssna på blogginlägget! – Klicka på pilen!

TantraBlog Bloggradio

Dekorrand

Explore posts in the same categories: demokrati, Fascism, Frihet, Lagstiftning, Livsåskådning, Piratpartiet, Politik, Samhälle, Skola & utbildning, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

56 kommentarer på “Mer om hemundervisning och fascistoida lagförslag”

  1. omnirasa Says:

    I gårdagens Kvällsöppet hade de en debatt om konfesionella friskolor. Sturmark och andra var naturligtvis emot, men förespråkarna med någon riksdagskvinna i spetsen lät framgå att en ny lag är på gång, och att det inte är tal om att förbjuda religiösa friskolor.
    Hemundervsining är förstås en annan fråga, men det låter åtminstone inte som om regeringen har för avsikt att förbjuda friskolor.
    Motståndarna till religiösa friskolor borde snarast ställa sig frågan om den statliga skolan är värd att ens jämföras, som inte ens förmår skapa ordning och reda i klassrummen eller göra det möjligt för elever att få godkänt i basämnen.


    • Sturmark & Co gör en viss nytta med sin religionskritik och sina alternativa perspektiv, men de är emellanåt så rabiata i sitt religionshat att de glömmer bort människorna bakom, och då blir de hänsynslösa – lika hänsynslösa som någonsin fanatiska religiösa.

      Att kämpa mot religiösa friskolor av ateistiska skäl känns rätt… partiskt? Jävigt? Subjektivt?
      Jag ställer mig som sagt frågan – hur jävla farligt är det med morgonbön, jämfört med mobbing till döden?

      Lite perspektiv kan aldrig skada.


  2. [...] om ämnet, men med fokus på hemundervisningen hittar du på Tantrabloggen. Jag instämmer med vår gode sexguru på alla punkter i princip. Han och jag har ofta olika [...]


  3. Där satt den, Mr. Tantrik! JUST så här känner alla hemundervisande föräldrar – OCH deras barn – du har slagit huvet på spiken så klockrent! Även det andra i sammanhanget.

    Jag är pappan i exil – flyttade med barnen till Åland. Hustrun flyttar med snart hon oxo, jobbfråga…

    http://www.hammarnejd.gr8.se/blog

    OBS: Björklunds lakej Hellstadius är nu avslöjad – hemlig utredning med bl. a. intervjuer med barn, lejandet av frilansjournalist (á 220.000 skattekronor) – helt bakom ryggen på föräldrar och friskolor – allt för att skjuta religiösa friskolor i sank, nu effektuerat i lagförslaget till ny skollag. Källa:

    http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=7081&Itemid=98

    ”Stazi, Gestapo – here we come, and we will do better!” – verkar det som om man tänker i bl. aUtbildningsdepartementet!

    SEN, det kommer mer: Nu ska man skita helt i ett till utlåtande från snöpta Lagrådet – man tänker låta bl.a. kroppsvisitera <15-åringar för misstänkt nyttjande av droger! Har ingen länk här, men lätt att hitta.

    Hitler och Mussolini kunde göra sina verk (dock finansierade "uppifrån", de var väl marionetter precis som de flesta statsledare) nästan helt UTAN att det oinformerade folket kunde lägga sig i. Men VI har ju internet, snabb kommunikation, och är så sjuhelsikes mycket mer informerade än de befolkningarna då – så nu är det dags för paradigm-skifte!


    • STASI använde sig av Gestapos avlagda lokaler, metoder och personal, så det var inte så förfärligt stor skillnad.

      Det är oerhört tragiskt att man inte verka kunna se varningstecken på en begynnande totalitarism. Vi lär i oss uppenbarligen aldrig av historien. Och så fort man ser ett samband, ett upprepat scenario – ja, då är man en foliehatt, en hopplös konspirationsteoretiker med galna fantasier.

      Ja, Charlie Chaplin fick oerhört mycket kritik även av sina amerikanska landsmän för att han utmålade Hitler som en egocentrisk despot i sin film ”Diktatorn”. Så illa kunde det ju inte vara, och han borde be om ursäkt!

      Drogtester av underåriga utan deras föräldrars tillstånd är ytterligare en kränkning som man vill införa. Du ska lära dig tidigt att staten och polisen har obegränsade befogenheter att kränka dig.

      Då kanske du håller dig i skinnet.

      Jag tror för övrigt inte att Hitler och Mussolini var marionetter. De var nog herrar över sina öden, till dess att ödet slank dem ur händerna… Att de var med och spelade i ett stort spel, som de inte ensamma styrde över, det är en annan sak.

  4. erik Says:

    Äntligen lite ”Raka Puckar” i ärendet! Bravo!


  5. Tack för ett skönt lejonryt mitt i morgonkaffet! Precis vad jag behövde för att göra detta till en superdag med min familj. Egentligen skulle min 9-åring vara i skolan (åk 3)och mina 6 & 3,5-åringar vara på förskola och dagis. Men vi har valt bort detta , till förmån för att få vara tillsammans, växa genom livet tillsammans. Det är så många människor som inte kan eller vill förstå vårt beslut och vårt livsval, och som inte ens bryr sig om att sätta sig in i vad hemundervisning egentligen är för något. Hoppas verkligen att folk får upp ögonen för vad som håller på att hända med vår frihet, istället för att snällt ställa sig i kön, kavla upp ärmarna och få en vaccinationsspruta till. Tack till alla som bryr sig och tack för en skönt ilsken blogg. Allt gott! /Nicklas Lantz. Hemundervisande 4-barnsfar, rörmokare, musiker och skådespelare.


    • Ja, jag ser att jag har attraherat ett gäng hemundervisare till min blogg, vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag är en rätt bullrig typ, därtill riksdagskandidat – och så är detta femte gången jag skriver i ämnet.

      Det engagerar mig oerhört, varje gång staten får för sig att minska ner på människors frihet att skapa sina liv.


  6. Mycket bra inlägg! Bravo!

    Vad gäller allt prat om Stasi, idag i västerländska samhällen är kontrollen och övervakningen långt större än vad stasibyråkraterna ens kunde föreställa sig i sina allra våtaste drömmar. Det är läskigt!


    • Definitivt är de tekniska möjligheterna att kontrollera medborgarna oerhört mycket större idag än någonsin.
      Det är viktigt att höja medvetenheten om detta, så att vi använder teknologin i människans tjänst – inte som ett redskap för repression och förtryck.

      Vi har inte kommit till STASI-samhällets politiska monokultur ännu, men vi bör vara på vår vakt.
      Det finns många makthavare som bara har goda intentioner bakom sitt handlande, men som av ren dumhet inför repressiva lagar som de facto gör människor mer otrygga, mer alienerade, mer förtryckta – snarare än tryggare, vilket kanske var avsikten.


      • Jag håller helt klart med dig om att vi inte har kommit till STASI-samhällets politiska monokultur ännu. Inte heller används våld i samma utsträckning mot de som tycker annorlunda.

        Däremot menade jag verkligen att kontrollen och övervakning verkligen är större idag och vill de som styr så kan kontrollen och övervakningen öka ännu mycket mer.

        All övervakning som finns idag sker inte öppet. Kontrollen är idag så effektiv att man inte ens behöver ta till våld, andra metoder är extremt mycket mer effektiva. Propaganda, indoktrinering, splittring, rädsla, avundsjuka, konsumtion och underhållning.

        Den styrande eliten, den enda procent som ägaer hälften av allt i vårt land och ännu mer om man ser internationellt, som är sammanlänkad via och kontrollerar storföretagen, staten och medierna har enormt mycket mer makt idag än för 20-30 år sedan. Makten är enormt mycket mer koncentrerad idag. En av alla delarna i denna maktapparat är skolan.

  7. Lisa-American/Swedish Citizen Says:

    We are being threatened as well. It is unthinkable how homeschooling families are being treated, not to mention the new proposed law which will force every individual child into one cracker box. Thank you for your blogg. Lisa

    http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6935&Itemid=98

    http://www.hslda.org/hs/international/Sweden/201003080.asp

    http://www.lifesitenews.com/ldn/2010/mar/10031209.html

    http://www.lifesitenews.com/ldn/2010/mar/10031209.html

    http://www.economist.com/world/international/displaystory.cfm?story_id=15469407

  8. Ann Says:

    Hej och tack! Det där om närbutiker och Konsum var kul, även barnen skrattade! Och så sant!! Tack för att du ryter ifrån – det behövs. Vi är en hemundervisande familj och har kämpat i flera år (inklusive flytt till annan kommun pga detta). Men vi vill fortsätta att kämpa! Barnens tid är nu och vi kan inte mala runt i rättsväsendets kvarn; då har livet redan sprungit vidare! Det är dags att ryta – stort Tack!!


  9. Bravo Carl-Johan!

    Vad härligt det är att vakna upp efter två dagars migrän – rakt från helvetet – och få läsa något VAKET! TACK! TACK! TACK!

    Också jag har blivit hotad med polis och böter från vår lokala skola när jag tog barnen ur skolan pga av en lång radda med problem som skolledningen var totalt oförmögen att hantera. Skolan styrdes av ett gäng tjejer i åttan som bestämde vem och vilka som skulle mobbas. Hela skolan led. Ingen gjorde något.

    De flesta lärarna var halvtidsjuskrivna pga av högt blodtryck. Rektorn, med minimala ledarskapsförmågor och stor rädsla för Skolverket, ville hålla sig kvar ett par år tills hon kunde få ut sin pension. Det rådde terror på skolan pga att det inte fanns något ledarskap.

    Jag var själv där och vikarierade för att från insidan se hur saker och ting fungerade. Kaos, rent ut sagt. Undervisning var det inte fråga om. Det handlade mest om att få barnen att stanna kvar i klassrummen och/eller lugna deras hysteriska utbrott, ja också fanns där ju som vanligt de tysta, som bara satt och drömde bort sin påtvingade och bortkastade tid.

    Mina skolterroriserade barn fick bli hemma. Vi fortsatte att hemskola som vi gjort i många år i USA innan vi kom till Sverige. Jag skrev en egen skolplan för mina barn, sökte tillstånd att få hemskola, satt i intervjuer med kommunalpolitiker, tog kontakt med politiker, journalister – jobbade heltid på att undervisa stelbenta, gråa, statligt och kommunalt anställda om FN mänskliga rättigheter och hur hemskolning fungerar.

    Det blev skriverier i Nerikes Allehanda. Jag blev förföljd av skolan och fick upprörda telefonsamtal från rektorn som bönade och bad mig att skicka barnen till skolan. Hon sa att hon förstod mig, men att hon inte hade makt att ge mig den frihet vi sökte. Hon var livrädd för Skolverkets jurister och jag kan förstå det efter jag träffat några av dem. Kallt och kärlekslöst är milt uttryckt.

    Det slutade med att vi gick i landsflykt till Indien, där vi fick göra som vi ville.

    Nu när barnen är äldre är vi tillbaka i Sverige igen och de går båda till svensk skola – av egen fri vilja. Det fria valet är avgörande för mig. Ingen ska någonsin tvingas till någonting. Framförallt inte till ”skolan”. Barn lär sig utmärkt alldeles av sig själv i en miljö av kärlek och respekt. Svårare än så är det inte.

    Tack för din blog, Carl Johan – probably the best in the world!

    Den nya jorden vaknar, ett kärleksfullt nätverk för folk med öppna hjärtan: varnyaarld.ning.com


    • Tack, Ann-Charlotte!

      Den här tycker jag särskilt mycket om:

      ”Barn lär sig utmärkt alldeles av sig själv i en miljö av kärlek och respekt. Svårare än så är det inte.”

      Exakt så.

      Eller som Astrid Lindgren uttryckte det:

      ”Ge barnen kärlek, kärlek och åter kärlek – så kommer folkvettet av sig självt!”

  10. Leo Ranum Says:

    Jag har hittat det som ingen egentligen vill veta, utan att kallas konspirations gubbe, så var björklund på ett bilderberg möte förra sommaren tillsamans med bildt och wallenberg bröderna,det kan ha funnits fler svenskar! Men i allafall den agenda för skolor som upprättats är just att det ska inte bli en generation med samhälls kritiska vuxna, se det som en fortsättning på det fördummande mediaflöde vi utsätts för, och alla skit program som serveras oss, det är inte svårt att förstå om dom är rädda för utbildade självtänkande individer, istället för massa bortkollrade människor som inte vill annat än bli lämnade ifred, med det som dom tror är ett liv i frihet, när det i själva verket är tvärtom! Bry er om era barn se till att dom får vad dom förtjänar, oavsett vad det kan kosta i rättegångskostnader, det är vår framtid värd dvs barnen, Tack A-C Stewart för ditt inlägg om att man ska göra allt för sina barn tills dom kan välja med en bra kunskap om vad det handlar om själva.
    Tack för din blog, Carl Johan, mycket viktig.


  11. Tack för länken och citatet! Kul att du anger mig! Kul att du skriver så bra också, för den delen.

  12. mika laurino Says:

    Äntligen ”raka puckar”!!

  13. Lars Norén Says:

    Jag delar inte alls din uppfattning om att lärarutbildningarna suger eller att det inte skulle vara skillnad på behöriga och obehöriga lärare.

    Jag har pluggat till gymnasielärare i svenska och engelska och jobbat i snart tio år inom lärarutbildningarna (för det är och har alltid varit flera stycken) på Lärarhögskolan i Stockholm och vid Stockholms universitet och mina egna erfarenheter både som student och anställd säger något helt annat. Mängder av utvärderingar och Skolverkets kvalitetsgranskningar av lärarutbildningarna säger också något helt annat. Enligt Studentspegeln lägger lärarstudenterna ned mer tid på sina studier än de flesta andra studenter, upplever den som krävande och utvecklande och värdesätter sina utbildning. Framför allt utvärderingar gjorda några år efter lärarexamen visar att lärarstudenter värdesätter sin utbildning mycket och har stor nytta av den.

    Vad har du för anledning; erfarenheter att hävda att lärarutbildningen (vilken av dem förresten?) suger? Eller gör du bara som alla andra slarviga journalister, fortsätter fila på (den massmediala) myten om att ”lärarutbildningen suger!”?

    Att det inte är någon som helst skillnad mellan behöriga och obehöriga lärare stämmer inte heller. Lärarfacken sammanställer med jämna mellanrum forskning som visar på att det visst är skillnad och en mycket viktig sådan också: elever med behöriga lärare lyckas bättre i skolan och får bättre betyg än elever med obehöriga lärare. Visst, det finns undantag, det finns oerhört skickliga pedagoger och didaktiker som inte har lärarexamen, men generellt kan man inte sätta likhetstecken mellan att kunna något och vara en bra lärare. Du måste ha pedagogisk kompetens och didaktisk och skicklighet för att vara en bra lärare, det tillägnar du dig i någon av lärarutbildningarna.

    Jag förstår att du är engagerad i det du skriver, det är jag också, men jag skulle uppskatta om du undvek de allra mest svepande generaliseringarna vad gäller lärarutbildningarna och de behöriga lärarna som investerat 3-5 år av sina liv på någon av lärarutbildningarna och som tillbringar sina dagar med att lära våra barn läsa, skriva, räkna och arbeta självständigt med att inhämta kunskap och värdera den kritiskt. Deras utbildning suger inte och deras examen kan inte likställas med vem annan som helst som har samma ämneskunskaper.

    Varm kram!


    • Litet citat:

      ******************

      SvD – Publicerat 24 januari 2005

      Skolverket backar från rapport

      Utbildade lärare gör inte skolan effektivare, slår Skolverket fast i en rapport.

      Den har fått lärarfacken att gå i taket och Skolverkets chef att ta avstånd från slutsatserna.

      ”Mer kunskap för pengarna” lyder titeln på Skolverkets analys. Analysen var ett försök att mäta effektivitet i skolorna och väckte genast reaktioner.

      Den slutsats som väckte mest rabalder gällde lärarna. Rutinerade lärare med många år i yrket kan göra en skola effektivare, det vill säga få eleverna att prestera bättre. Däremot tycks inte lärarnas utbildning – om de har en pedagogisk högskoleexamen – ha betydelse i sammanhanget. En skola med många behöriga lärare skulle alltså inte innebära fler elever med höga betyg, enligt Skolverket.

      Lärarfacken gick genast i taket och Lärarnas Riksförbund (LR) krävde att Skolverket antingen skulle dra tillbaka rapporten eller förklarar hur de ”uppseendeväckande” resultaten ska tolkas.

      Såväl LR:s som Lärarförbundets hjärtefråga är vikten av utbildade lärare. Skolverket har också tidigare pekat på vikten av utbildade lärare, och detta var inte lärarfacken sena med att påpeka.

      Frågan är naturligtvis politiskt laddad. Det råder lärarbrist samtidigt som intagningarna till lärarutbildningarna minskat. Under hösten har dessutom lärarutbildningen kritiserats.

      Sent i eftermiddags tog Skolverkets generaldirektör avstånd från rapporten – eller åtminstone en av dess slutsatser.

      – Jag skulle aldrig vara beredd att säga att lärarnas utbildning saknar betydelse för effektiviteten, säger generaldirektör Per Thullberg till TT.

      Enligt Thullberg ska analysen ses som en metodutveckling och rapporten borde inte ha publicerats utan reservationer, tillägger han.

      – Läser man rapporten som att den innehåller definitiva slutsatser rörande betydelsen av lärarutbildning blir resultaten förfärande, det är som att Skolverket skulle säga att utbildning inte spelar någon roll.

      LR:s ordförande Metta Fjelkner tillstår att det kan ligga en liten sanning i resultatet, så tillvida att utbildade lärare kan ha fått anställning i ämnen de inte är behöriga i.

      – Rapporten är inte genomtänkt och det måste finnas betydligt fler variabler för att den ska ha någon tilltro, säger hon.

      ******************

      Klart att lärarfacken blir upprörda.
      Man vill ju inte att ens utbildning skall räknas som meningslös.

      Men jag tror nog att Skolverket var något viktigt på spåren. Och det står jag fast vid.

  14. Dick Says:

    Det är så att Skolverket för 5-6 år sedan gjorde en undersökning av detta med kvaliteten behöriga vs obehöriga. Rapporten kom faktiskt fram till att resultaten för eleverna INTE differentierade mellan behöriga och obehöriga lärare ett enda dugg. Den rapporten var emellertid en nagel i ögat på Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund, vilka utövade påtryckningar på att få rapporten tillbakadragen, vilket också skedde (alltså på helt ovetenskaplig grund). Jag har själv en son som går lärarutbildningen, och har själv under många år arbetat som obehörig lärare. Med den insikt jag fått i lärarutbildningen så förstår jag till fullo Universitetets förundran över och krav på förändring av denna, för maken till ”flum” får man leta efter. Något som sonen, och flera av hans studiekamrater, särskilt vänder sig mot är allt ”genus” som genomsyrar utbildningen. Könsmaktsperspektivet går som en röd tråd genom utbildningen, och aldrig presenteras ett alternativt synsätt. Personligen har jag heller aldrig stött på en enda lärare som sagt sig ha praktisk nytta av den s k ”pedagogiska” utbildningen.

    Huruvida behörighet eller inte skulle utvisa någon kvalitet på lärarna vill jag låta vara osagt, men vad som visar att ”majoren” fullständigt är ute och cyklar är när han helt vill få bort obehöriga lärare från skolan. På en skola där jag arbetade fanns en suverän matematiklärare, pedagogisk i att lära ut, omtyckt av kollegor och elever och vida överlägsen de andra matematiklärarna i matematiska kvalifikationer. Men även fast skolan egentligen ville anställa honom på fast tjänst, för att han var så bra, så fick de inte, eller vågade inte göra det. Kvaliteten på lärarna har för ”majoren” egentligen ingen som helst betydelse, bara den formella tillhörigheten. Och är han inte så kunnig att han vet att det finns mängder av bra obehöriga lärare i skolorna (och mindre bra också, naturligtvis, precis som med behöriga lärare), som han vill förhindra elever att få undervisning av, så bör han inte sysselsätta sig med skolfrågor. Att inte tillvarata de kvaliteter som finns är direkt slöseri och oansvarigt.

  15. OmniRasa Says:

    Det spelar för mig ingen roll om en person som man plockat in från gatan är lika bra som någon som har en formell utbildning. Det är en trygghet att veta att någon är auktoriserad, legitimerad etc. Jag skulle heller inte vilja bli opererad av en kirurg som saknar läkarlegitimation, oavsett hur flink han råkar vara i fingrarna.


    • Det händer naturligtvis inte att man ”tar in nån från gatan” – skulle man faktiskt göra det så skulle det förmodligen leda till katastrofala resultat.

      De som jobbar som lärare har naturligtvis som alla andra sökt jobb, och de har fått jobbet på sina kvalifikationer.

      En utbildningsexamen är förviss EN kvalifikation, men den garanterar inte att personen som har denna examen är en bra lärare.

      Något som man också kommit fram till i olika undersökningar är att lärare som har jobbat som lärare i flera år generellt är mycket bättre än de som har arbetat en kortare tid – oavsett om de har behörighet eller inte.

      Nothing beats experience.

      Och det är verkligen inte samma sak med teknisk kompetens och humanistisk kompetens. För att bli kirurg eller stridspilot måste du ha en rejäl dos teknisk kompetens som du faktiskt inte klarar dig utan, och varförutan du förmodligen kommer att orsaka ett antal människors skada och död.

      En skådespelare eller musiker kan lära sig på egen hand, utan skolor och examina, och ändå bli en lysande artist.

      En lärare kan vara oerhört intresserad av sitt ämne, insatt som få, och dessutom genuint intresserad av att lära ut – och sådant kan man också tillägna sig på egen hand.

      Jag kan i detta avseende använda mig själv som exempel. Jag vet att jag är en grymt kompetent pedagog, med mycket god förmåga att inspirera, förmedla information och entusiasm för ämnet. Mycket bättre än de flesta som kommer ut ur Lärarhögskolan.

      Jag har dock inga akademiska examina. Inte för att jag inte skulle kunna skaffa mig sådana, utan för att jag lär mig på ett annat sätt. Det finns olika slags lärande. Somliga jagar i grupp, andra jagar solo.

      Jag lägger ingen värdering i detta, jag bara konstaterar att det finns olikheter. Och jag tycker att det finns ett enormt värde i att skolelever får möta lärare som INTE har bakats och likriktats i den statliga ugnen, men som kan ha helt egna idéer om hur kunskap ska förmedlas.

      Om jag ska välja mellan att låta mina barn skolas av en nybakad 26-åring med korrekt examen (men utan livserfarenhet), eller en 55-årig person med massor med livserfarenhet, och kanske 22 års erfarenhet som utbildare i t.ex. det privata näringslivet – men ingen examen från Lärarhögskolan – så är mitt val mycket lätt.

  16. Dick Says:

    Vilken absurd jämförelse! Så OmniRasa säger att det spelar ingen roll hur duktig en individ är, bara han/hon har rätt stämpel? Och hur är det med politiker då? Det finns väl ingen som har gått politikerutbildning, alltså måste vi införa en sådan högskolelinje och låta de som går där styra oss, eftersom de då blir ”behöriga” politiker.

  17. OmniRasa Says:

    Ja, jag tycker definitivt att det krävs en viss kompetens hos den som ska kunna fungera som politiker och leda ett land. Väloljat munläder, gott om pengar på banken och, i bästa fall, karisma räcker inte hela vägen. Men i och för sig, det kanske går lika bra att ha vem som helst som finansminister, som är lite intresserad av ekonomi, än att ha någon som har en gedigen ekonomisk utbildning? Sverige tycks ju köras i botten vilket som.


    • Den kompetens man förväntas ha som politiker till att börja med är att man blir vald som representant, av en viss procent av befolkningen, av den enkla anledningen att de som röstar känner förtroende för den personen.

      Om folk tycker att en examen är viktig, så kommer folk att rösta på dem som har en examen. Men det är svårt att veta exakt vad som är politisk kompetens – därför skulle det bli väldigt konstigt att kräva en speciell ”politikerexamen” för att få ställa upp i allmänna val.

      Det finns två saker som vi har en extrem övertro på i Sverige: lagar och akademiska examina.

      Så fort något upplevs som dåligt, så finns det alltd de som vill förbjuda det, i tron att det då försvinner. Dumt.

      Så fort någon kan något, så utgår vi från att personen har lärt sig detta i en skola, vid någon slags utbildningsanstalt. Lika dumt.

      Bildning och utbildning är faktiskt inte samma sak.

  18. erik Says:

    Jag kan säga så här: Jag har stor erfarenhet av skola i olika former.Har själv gått i dom som elev,och senare även jobbat i dem på olika nivåer.Sällan har jag träffat mer engagerade och entusiasmerande lärare än de som faktiskt var outbildade men brann för barnen och lärandet.Den egenskapen har åtminstone inte jag någonsin stött på hos någon ”traditionell” lärare.När jag så till slut träffade ett antal ”Hemskole-föräldrar/lärare”,som brann och glödde som bara den.Då förstod jag hur lurad jag varit genom livet.”kejsarens nya kläder” har fått ny innebörd.

  19. erik Says:

    Amen…Kunde inte sagt det bättre själv.


  20. Finns det kanske någon med insyn som kan svara på varför ungdomar har börjat stava och skriva så förfärligt dåligt under de senaste ca 10 åren?
    I mitt jobb svarar jag ofta på frågor som skolungdomar (högstadium/gymnasium) mailar in till mig. Man ser en tydlig försämring av språket, som jag inte känner igen från min egen skolgång. Bruket av ”de” och ”dem” har t.ex blivit helt uppåt väggarna galet.
    Kan detta bero på dåliga lärare i skolorna?

    Jag har också märkt att folk i allmänhet har börjat att prata med bakvända meningsföljder allt oftare. Denna närmast omärkliga förändring av språket kan nog tillskrivas rinkebysvenskan. Men ska inte svenska skolan kunna erbjuda en kompetens i korrekt svenska åtminstone åt infödda svenskar?


    • Ja, det pågår en förslappning av språket, vilket förstås utlöser allergiska reaktioner hos reaktionära språkfascister som jag.
      Ordföljder som ”Bättre än mej” kan fortfarande ge mig rysningar. Hu!

      Men jag tror att det finns en annan sida av det hela också. Fler vågar idag skriva. Med Internet, SMS, chattar m.m., har det blivit betydligt vanligare att skriva. Det betyder att den genomsnittliga nivån på skrivandet har sjunkit, men jag tror att det faktiskt finns många fler som både skriver och talar alldeles ypperligt.

      Med andra ord – många av dem som före den tekniska revolutionen på kommunikationsområdet aldrig skrev någonting, aldrig gav uttryck för något i nägon högre grad, annat än runt fikabordet på verkstan eller i servicebutiken, har idag fått en röst – och den låter förstås inte som våra mer gammaldags ideal.


      • f-n, va bra du e, Carl Johan. du e nästan bättre än mej, typ. asgarv. du äger, typ, rakt av. rockar fett ba gör du. så dj-vla fett. LOL :D <3 <3 lav u, mon. <3 <3 <3

        Visst är det underbart att vi får uttrycka oss precis som vi vill. Censurera mig, baby. Jag älskar smärtan. Sofistikerat. Retorisk. Elegant eller slappt. Slött, likgiltigt, passionerat eller kultiverat. Valfritt.

        Moder Fader Gud, med en smula humor och en massa mod – finns i Allt.

        Vi är i en tid av – och för – fullt och fritt självuttryck. Allt får finnas och vara som det är. Svårare än så är det väl inte?

        Död åt svenska språket. Länge leve vårt Älskade Svenska Språk!!

        Lär bara ut kärlek och resten kommer av sig självt – helt naturligt.

        Tid för Tantra och Kär-lek. Skönt galet, oh yeah.

        Espavo,
        a-c

      • omnirasa Says:

        Ok. Men vad säger du då om min kärnfråga: beror språkförslappningen på dåliga lärare, och är det behöriga dåliga lärare eller obehöriga dåliga lärare man i såna fall ska misstänka mest?


        • Behörigheten är nog totalt irrelevant i den här frågan, och lärarna är inte heller tillräckligt inflytelserika för att kunna styra upp frågan.

          Det handlar om ett helt samhällsklimat, i vilket snabbhet och effektivitet har blivit viktigare än omsorg och noggrannhet, kvantitet har blivit viktigare än kvalitet.

          En tidsanda, helt enkelt.


          • Samma tidsanda som gör att vi mest har tonårstjejer i matkassorna nuförtiden, som inte kan räkna heltal utan miniräknare? Och som definitivt inte vet nånting om hur man bemöter kunder.
            Tidsanda eller inte, men jag reagerar på förfallet och undrar vad det beror på, och om det kanske går att styra i en bättre riktning?


          • Det hoppas jag verkligen, Mikael. Alla tidsandor har dessbättre den egenskapen att de går att ändra, byta ut mot en ny tidsanda. Det ligger liksom i själva begreppet att det är något förgängligt.

            Men för att förändra något måste man först ändra på sig själv, och ge sin gåva till omvärlden. Det handlar inte om att predika, utan bara att föregå med gott exempel – den innersta betydelsen i begreppet acharya.

            Sen kan man förstås arbeta politiskt, eller på annat sätt ta ansvar för sin del av samhällsutvecklingen.

            ”Be the change you want to see in the world”
            (M.K. Gandhi)


          • Menar du att jag ska vara acharya för svenska skolan, eller för Handelsanställdas förbund? Det enda jag kan göra är att vara en så trevlig kund som möjligt i butik (vilket ofta är meningslöst då småtjejerna inte ens tittar en i ögonen!). Vad skolan pumpar ut för klientel i samhället kan jag knappast göra mycket åt.


          • Du låter väldigt uppgiven, Mikael, och faktiskt en smula självupptagen.

            Hur tycker du själv att vi ska göra? Vad har du för visioner? Vad är din insats? Vad gör du för att ändra tidsandan? På vilket sätt är vi andra mer kapabla att göra det än du själv?

            Vad är ditt ansvar ≈ vad är varje enskild individs ansvar i detta?


          • Njae, jag tycker inte att det är uppgivet eller självupptaget att iakkta fenomen, eller att ha åsikter om dem, eller ens att vara missnöjd med saker. Det är väl samlade människors åsikter som bildar opinion och kan förändra saker, så på det viset gör jag redan en insats i såna fall. Alla kan inte bli politiskt engagerade.
            Dock håller jag med om att man då och då kan känna att tidsandan begraver en som en snöbollslavin. Det går lite för snabbt, helt enkelt, ”utvecklingen”!


          • Jo, Mikael, den känslan kan jag också uppleva ibland. Den där uppgivenheten, att politiker och storföretag (Staten och kapitalet) liksom bara rullar fram som en ostoppbar ångvält, och det spelar ingen roll hur högt vi skriker.

            Men då och då händer motsatsen, att det faktiskt går att förändra saker. Att Piratpartiet fick in en ledamot i EU-parlamentet tycker jag är stort. Och snart blir det en till, om bara franska regeringen slutar tjafsa om sina delegaters partitillhörigheter…

            Och nu kan vi få in ett gäng pirater i Riksdagen, om det vill sig väl. Det kan bli grymt intressant, och förhoppningsvis kommer vi att kunna göra en del nytta där också.

            Det går att ändra på saker.

            Det är ingen som begär att du eller nån annan ska vara acharya för svenska skolan, eller för Handelsanställdas förbund. Dock kan man alltid påverka, om man vill.

            Själv bloggar jag, håller kärlekskurser, arbetar politiskt och mer därtill. Och visst händer det att jag också tappar sugen ibland – men snart kokar det tusenåriga krigarblodet i mig igen, och då är jag igång. :-)


          • Det låter ju förhoppningsfullt! Skam den som ger sig.


          • Haha – ja, eller hur?

            Det är väl lite så jag tänker.

            Det är lätt att ge upp och bara resignera – men hur kul är det på en skala? Hur meningsfullt kommer mitt liv att kännas då?

            Nä, bättre att kämpa på.
            Hellre dör jag stående än lever på knä.

  21. erik Says:

    För att inte tala om när jag mötte de (jag skrev inte dem!)Hemskolade barnen…Jösses,jag trodde jag drömde,eller åtminstone var på en annan planet….Så fantastiskt underbara ungar har jag inte träffat på tidigare överhuvudtaget,någonstans,någonsin.Tänk dig en värld där en fjortonåring är just det och inte en ”fjortis”.Tänk dig en värld där dessa människor tilltalar dig,och behandlar dig som en annan likvärdig människa.Där barnen har lika lätt att umgås med dig som jämnåriga,med en lätthet och naturlighet som förvånar och attraherar djupt.Det är väl så det ser ut endast i fantasin i den verkliga världen numera.Men på heltid i hem-skole världen ”på riktigt” Det är inget mindre än djupt positivt att få uppleva detta.Det har jag gjort.Jag hoppas innerligt att fler ska få chansen att göra det!


    • Nä, det kan vara farligt att ge folk frihet att ta ansvar för sina egna liv, det vet du väl?

      De kan ju börja tänka själva, och det vore inte bra.


      • Kunde inte ha uttryckt det bättre själv, erik. Hemskolade ungar är supersköna, jag har träffat många, bl.a mina egna. Och som du säger, de är på riktigt, nu har de blivit 14 och 17. Mestadels hemskolade i både Indien, Usa och Sverige. Vi ställer gärna upp på intervjuer om någon är intresserad. Fler måste få känna till att det finns andra möjligheter än bara ”main-stream”.

        Tack återigen för denna uppfriskande blog, Carl Johan.

        When the Power of Love is greater than the love of power, then the r-evolution begins. ~Saint Jimi

        The time has come. Time for disclosure. Time for freedom. Love Now!


        • Saint Jimi – är det Jimi Hendrix?

          Hur som helst så älskar jag citatet –

          ”When the Power of Love is greater than the Love of Power, then the revolution begins”

          Jag skulle gärna intervjua, skriva en artikel om hemundervisning vid tillfälle, om jag bara hade tid…

          För jag tycker verkligen att det är en extremt viktig politisk fråga. Inte utifrån att jag själv vill hemundervisa, alltså av rent personliga skäl, utan framför allt för att det är viktigt av rent demokratiska skäl att den möjligheten finns.

          Vad våra lagstiftare inte har förstått är att varje gång man skapar ett förbud, [en tydlig markering om att en viss handling inte är godkänd eller önskvärd, så pass hårt tabuerad att man kan bli straffad om man bryter mot den] så begränsar man varje människas frihet i samhället. Man sätter en tydlig gräns, låser vissa dörrar, blockerar vissa möjliga vägar, för att man gjort bedömningen att just dessa vägar är skadliga för alla inblandade.

          Konsekvensen av detta resonemang är att man borde vara oerhört sparsam med så hårda begränsningar som uttryckliga förbud. Ett förbud borde bara gälla sådant som bevisligen, bortom alla tvivel, skadar – inte bara den som utövar en viss aktivitet, utan även människor i omgivningen, utan deras medgivande.

          Ytterligare en parameter som bör tas i beaktande före införandet av ett förbud är förstås om det är realistiskt. Kommer denna lag att följas av en absolut majoritet av befolkningen? Kommer en lag faktiskt bidra till att något som bevisligen är skadligt faktiskt minskar i omfattning?

          Intressanta exempel på detta är rökning och alkohol. Rökning i offentliga lokaler har accepterats, eftersom trenden ändå har gått mot ett minskat rökande. Så – kanske bruket hade minskat ändå, kanske t.o.m. i samma omfattning, lagen förutan. I USA röks å andra sidan mer marihuana per capita än i Holland – trots att USA har en extremt hård lagstiftning mot marihuana, och i Holland är det legaliserat. Lagstiftning kan alltså vara kontraproduktiv, och ibland orsaka större skador än det lagen är till för att förhindra.

          Som t.ex. ett totalförbud mot alkohol – skulle det fungera? Historien visar att i de länder där man praktiserar eller har praktiserat totala förbud, så har förbudet lett till större problem än man hade innan. Smuggelsprit och hembränt flödar, alkoholismen ökar men blir mer dold, och illegal verksamhet blomstrar.

          Och om vi nu ska hålla oss till min föreslagna, oerhört restriktiva linje för införande av förbud – kan man bevisa, bortom varje tvivel, att hemundervisning är skadligt för barnen?

          Nej, det kan man inte. Alltså är det fel att förbjuda. Reglera är en sak, att ställa villkor – men förbud?

          Att förbjuda något som bevisligen fungerar är vansinne.


  22. [...] tar jag gärna som en indikation på att rätt många gärna ger mig mandat att arbeta för mina hjärtefrågor, men det skulle ändå ha blivit lite knasigt, eftersom jag inte skulle ha kunnat göra det öppet [...]


  23. [...] Mer om hemundervisning och fascistoida lagförslag – 2010-03-18 Share « Vanvård i den sociala barnavården [...]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 3 299 andra följare

%d bloggers like this: