Nu ska fula gubbar ut, ut, ut…

fultomte2

Vi har verkligen en intressant regering. Vi har nu en justitieminister som vill förbjuda ”fula gubbar på nätet”, som hon faktiskt ordagrant verkar ha sagt, vilket i sig är rätt så häpnadsväckande. Att den komiskt häcklande satirikern och gycklarpunkaren Magnus Uggla skriver en låt som han kallar ”Fula gubbar” är väl helt i linje med hans textförfattande i övrigt, men när en justitieminister motiverar ett lagförslag med att förbjuda ”fula gubbar”, så har infantiliseringen gått väl långt, enligt min mening.

Flickor är som vanligt offer, och alldeles särskilt hjälplösa och omdömesbefriade verkar de vara så fort det handlar om sex. Flickor utsätts för grooming på nätet, sägs det, och så ska vi med det förstå att små, små töser blir uppraggade i horder av äckliga medelålders män – fula gubbar – och som sen har sex med flickebarnen. Mot deras vilja förstås. För inga små flickor vill ju ha sex. Särskilt inte med äldre män – det vet ju alla. Eller…?

grooming

Vem är då den fula gubben? Det vi tänker på är kanske en medelålders snuskgubbe, det vi i vår upplysta tid kallar ”gubbslem”, och det är förstås extra viktigt att starkt stigmatisera alla medelålders män som äckel och potentiella våldtäktsmän, för säkerhets skull. Men med alla de nya lagar och lagförslag som hittas på så blir det faktiskt inte framför allt vi gråhåriga män som hamnar i skottlinjen. Det blir – hör och häpna – tonåringarna som främst blir lidande. Det är relativt ovanligt att äldre män söker upp flickor i lägre tonåren, men det är förstås oerhört vanligt (och högst naturligt) att gossar i övre tonåren gör det.

Sex med minderåriga räknas nuförtiden automatiskt som våldtäkt – även om alla inblandade har givit sitt uttryckliga samtycke, vilket gör att det tekniskt sett inte kan vara en våldtäkt. Detta är ett bra exempel på en sådan huvudlös galenskap som regeringen skiter ur sig. I praktiken får denna idioti enbart effekten att man devalverar begreppet våldtäkt. Det finns fortfarande en viss tolerans inbyggd i juridiken, på så sätt att om man håller sig inom ett åldersspann på 3 år, så klarar man sig undan.

romeo_juliet

Denna bisarra konsekvensen av denna politik är att om en 14-årig flicka har sex med sin 16-årige pojkvän, då ser man mellan fingrarna, men om samma 14-åriga flicka har en 21-årig pojkvän, då blir det plötsligt våldtäkt. 15-åriga Pelle som sätter på sin 13-åriga flickvän Lisa klarar sig också. Men 18-åriga Markus som får en avsugning av sin kåta flickvän Maria, 14 år, ligger risigt till. Om han träffar en annan, och Maria blir svartsjuk och polisanmäler honom, så kan han alltså åka dit så det sjunger om det.

Varför det? Vari ligger logiken i detta? Varför tror man att en äldre pojkvän automatiskt är farligare än en yngre? Varför skall en 14-årig flicka som vill ha sex med sin pojkvän skyddas mot en äldre, mer erfaren och mogen ung man, men inte mot en yngre, mer oerfaren? Varför tror man att åldersskillnad automatiskt måste vara dåligt? Varför utgår man från att den äldre gossen automatiskt vill ”utnyttja” den unga flickan, medan den jämnåriga inte kan ha sådana ambitioner? Vad är det för en slags märklig ålderssegregerande moral man försöker instifta?
OBS! Shakespeares Romeo och Juliet var 16 och 12 (nästan 13). Det kanske kan ge lite perspektiv på tillvaron…

fulagubbar_stones

Och varför pratar ingen om det omvända förhållandet? Varför nämner minister Ask inte eventuella snuskgummor och kladdtanter? Gum-slem? Ingen har problematiserat fenomenet unga pojkar som har sex med äldre kvinnor. [O.K., i U.S.A. gör man det – där kan en 23-årig lärarinna som har sex med en 14-årig ung man betraktas som en barnaröverska, en vidrig häxa som förtjänar flera år i fängelse.] Men i Sverige har vi inte kommit dit ännu – på gott och ont. För varför betraktas pojkar alltid automatiskt som mer robusta än flickor? Varför tycker vi att det är lite kul, charmigt och eggande med en ung gosse som blir introducerad till kärlekslivet av en äldre kvinna, men äckligt och motbjudande om en ung flicka blir introducerad till samma kärleksliv av en äldre man? Är inte detta väldigt nedlåtande och respektlöst mot unga flickor? Och oempatiskt mot unga gossar som blir utnyttjade av äckliga gamla tanter? Eller…?

fulagubbar_kiss

Ingenstans verkar man vara så benägen att stämpla kvinnor och flickor som hjälplösa offer, som här i ”jämställda” Sverige. Kvinnor och flickor kan uppenbarligen inte göra någonting utan att bli utsatta för de hemska männen, som vill göra äckliga saker med dem. Varifrån kommer dessa sjuka fantasier? Skapas de i de förvridna hjärnorna hos sexuellt frustrerade, medelålders tanter? Jag bara undrar. Varför betraktas män alltid som potentiella brottslingar, och kvinnor alltid som oskyldiga änglar?

Missförstå mig rätt – jag är inte dum i huvudet. Jag vet att kvinnor har förtryckts något alldeles oerhört, i många sekler här i Norden, tusentals år på vissa andra ställen på jorden, och att de fortfarande gör det på många sätt över hela världen. Men vi bor faktiskt inte i Saudi-Arabien. I Sverige har vi kommit såpass långt i jämställdhetsarbetet att om vi alltfort överproblematiserar relationen mellan män och kvinnor (vilket jag hävdar att man ofta gör idag), så befäster man kvinnornas offerroll och underlägsenhet, snarare än tvärtom. Det är alltså dags att bryta offeridentifikationen – och det gör vi inte genom att lära våra döttrar att de automatiskt är offer för hemska män (och pojkar), bara för att de är flickor.

calle_med_hatt

Min hustru är 16 år yngre än jag. Detta om något borde väl kvalificera mig som en ful gubbe, en gubbsjuk snuskhummer, ett gråhårigt gammalt äckel, gubbslem, som vill förlusta mig med en ung, vacker blondin, hellre än att ta mitt ansvar och gifta mig med en jämnårig, medelålders tant, vilket jag förstås borde ha gjort, om jämlikhetsmoralen fått råda.

Frågan är om så stora åldersskillnader verkligen ska få tillåtas i vårt moderna samhälle? Borde inte varje sexuellt laddat möte mellan två personer med så hög åldersskillnad per automatik räknas som en våldtäkt, eller åtminstone ett sexuellt utnyttjande? Dessutom – hon är ju kvinna, så hon måste väl vara ett offer för patriarkatet, för sitt eget oförstånd. Det kan ju inte vara så att hon faktiskt vill ha sex med en gråhårig, lönnfet, medelålders, sexfixerad snuskgubbe? Någon måste tala henne tillrätta, för hon kan ju inte vara tillräknelig.

Alla kvinnor är alltid svaga, och alla män är alltid starka. Sådan är nu en gång för alla universums ordning, tydligen, och därför kommer män alltid att missbruka sin makt (OBS! – sarkasm). Och jag är ju man, och därmed automatiskt den som har makten, och jag har förstås manipulerat min stackars hustru att lyda mig, Med min större auktoritet, i kraft av min ålder, kan jag utnyttja min stackars svagsinta kvinna, som inte begriper sitt eget bästa. För så måste det väl ändå vara? I alla fall om vi ska tolka tillvaron enligt den populära statsfeministiska modellen, ivrigt framhejad av Margareta Winberg och hennes sexualneurotiska anhang.

amazons

Det är dags för våra ministrar att växa upp, och se livet ur ett mer moget, vuxet perspektiv. Det är också på tiden att våra riksdagsledamöter och andra makthavare och förstå-sig-påare att folk inte är så jävla dumma som de tror. Om vi inte gör som PK-moralmaffian tycker, så är det kanske inte för att vi är dumma och inte förstår vårt eget bästa. Det kanske är för att majoriteten av svenska folket helt enkelt har mer förnuft än våra folkvalda, och att vi hellre följer vår egen håg än någon annans.

En justitieminister som bär sig åt som en dagisfröken faller på sin egen inskränkta barnslighet. Man kan inte sitta som representant för lagstiftande i regeringen och vifta med pekfingret och babbla om ”fula gubbar”. Det blir så osannolikt oseriöst och respektlöst, på en nivå som verkigen inte passar en justitieminister – eller för den delen de vuxna medborgare hon antas vända sig till.

Vi måste bestämma oss för hur vi ska ha det – är kvinnor det svagare könet, som behöver skyddas, som behöver särbehandlas så att de kan leva i artificiell jämställdhet med männen? Eller är kvinnor lika starka, kloka, företagsamma, robusta, duktiga och livsdugliga som män? Vilket vi än bestämmer oss för, måste vi låta lagstiftning och allmän attityd följa den väg vi väljer. Vi kan inte bestämma oss för det andra alternativet, men fortfarande behandla kvinnor som om de är svagare och mer omdömeslösa. Vi måste vara konsekventa. Annars får vi aldrig se den jämlikhet många drömmer om.

romeoandjulietkiss_fulgubbe

tunn linje

Andra som bloggar om samma ämne:
Blogge Bloggelito, Mymlan, Steve Lando, Isak Gerson, Breki, Radikal, verbal, liberal, Stefan Stenudd, Johanna Sjödin, Bitchslap Barbie, Emma Opassande, projO, Polymeriska tankar, Motpol

Dekorrand

Explore posts in the same categories: Internet, Kärlek & sex, Lagstiftning, Samhälle

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

18 kommentarer på “Nu ska fula gubbar ut, ut, ut…”


  1. Men så här tycker du ju givetvis för att du är en ful gubbe. Ergo; din åsikt är per definition förtappad. 😛


  2. Ja, visst är det så! Eftersom jag rent definitionsmässigt är en ful gubbe, en snuskis, gubbslem, så är detta bara ett patetiskt försök till försvarstal – alla vet ju att den radikalfeministiska agendan är den enda sanna vägen. Alla ambitioner att ifrågasätta den modellen är helt patetiska.

  3. Daniel Wijk Says:

    Tack för detta. Så sant så sant… och så jävla tragiskt!

    Och tack för en trevlig pratstund ikväll också! 🙂


  4. Ja, det var en synnerligen trevlig kväll med alla dessa härliga pirater. Och så gillar jag såna där gamla källarvalv…

  5. thebe Says:

    Visst kan man raljera, och visst blir det knasiga ”biverkningar” ibland. Politiker känns inte som de tillhöra världens mest briljanta människor. Modellerna är väl approximativa, man kan säga att filtret inte är av tillräckligt hög ordning för att komma åt exakt det man vill komma åt, utan då kommer man åt mycket mer. I statistik stämmer sällan något på en enskild individ. Etc etc.

    Men, om man tänker de flickor som faktiskt inte, vid 13, 14, eller 15 (fastän det inte ens verkar finnas i sinnevärlden hos endel människor att det faktiskt kan vara så), tycker att sex är en god idé, helt enkelt för att deras kroppar och sinnen inte är mogna för det. Om de blir utsatta av ”äckliga gubbar”, om så bara med dreglande förslag, kan det förstöra i åratal, årtionden.

    Jag är oerhört glad över att internet inte fanns under min tonårstid, för jag var definitivt inte ”kåta 14-åriga Maria” och spydde över äckliga karlar (inklusive 18-åriga killar). Jag hade antagligen blivit radikalfeminist på kuppen ;-). Och jag tycker det är ganska taskigt att framställa _alla_ ungdomar som sexdårar. Ganska många är förmodligen inte mogna, och blir mest stressade. Deras tid kommer, men den behöver kanske inte göra det när de är 13.

    Jag tycker den framställningen att det enbart handlar om moralpanik är aningens … svartvit. Att sen politikerna inte lyckas åstadkomma ett precisionsinstrument är ju också illa. Men kanske bättre än att förstöra åratal för 1000 flickor. Eller pojkar för den delen också. Det borde uppmärksammas mer, för unga pojkar förväntas vara kåta från 12 års ålder, typ … och jag tror de som inte kommit dit i sitt liv än känner nog en ganska stor press.

  6. Max Says:

    Det här med att tjejer ofta ser sig själva som offer har jag upplevt som ett stort problem vid tillfälliga förhållanden.

    Om jag som kille ligger med en tjej jag nyss träffat känner jag en press att ”gottgöra” det med gull och mys… och denna press gör att jag tappar allt intresse vilket i förlängningen placerar mig i svinfacket eftersom det då har blivit en typisk ”han-låg-bara-med mig-och-sen-stack-situation”.


  7. Ja, det finns mycket spel och ”games”, roller och attityder inblandat i alla relationer, mer eller mindre, och det är tråkigt när det blir mer, särskilt när folk inte ens är medvetna om att det är just rollspel.

    Själv tycker jag att även kortare sexuella möten är mycket intressantare om det innehåller ett äkta möte, ett naket och uppriktigt möte med ärlig kommunikation. Då kan man undvika en hel del rollspel, och bara vara sig själva i mötet. Det blir mycket starkare så.

    Men det kräver att man är hyggligt trygg i sig själv, en känslomässig mognad. Det är väl därför sex nästan alltid blir bättre och bättre med åren… 🙂

  8. Josef Boberg Says:

    Faen vad Du är bra på att ”rakt på sak” beskriva hur schizofrent samhället i Sverige funkar i dags dato ❗

  9. Josef Boberg Says:

    PS. Per definition så tillhör jag gruppen ”fula gubbar” – enär kvinnan jag är sambo med är 14 år yngre. Därtill så är jag sambo med en katt (Champis) – som är 62 år yngre – och en hundvalp (Silver) som är 67,5 år yngre.

    Dock – spöke som huserar på wårt boställe – i bästa samförstånd med oss – är nog äldre än vad jag är, tror jag… 💡

    Det här med ålder = livserfarenhet i mitt perspektiv sett i vart fall. Så att i relationer ha en ”rejäl” livserfarenhetsskillnad = ålderskillnad ser jag själv som en win-win-situation för båda, verkligen…

    Detta därför att den yngre kan lite snabbare komma upp i mera av egen livserfarenhet – genom att ”ta intryck av” = stimuleras av den äldres.

    Den äldre kan ”ta intryck av” = stimuleras av den yngres större (oftast i vart fall) fysiska vitalitet – och därmed fysiskt åldras långsammare.

    Min husläkare sa till mig för några år seda: ”Den bästa livförsäkringen är en yngre partner”.

    När jag var tonåring och upp till i vart fall 30-40-årsnivån – så hade det nog varit väldigt välgörande för mig livserfarenhetsmässigt på alla plan – och ej minst då det sexuella – ifall jag hade haft en väsentligt äldre kvinna – än den jämnårade som jag var gift med i 30 år. Wi var ju åt hållet lika ”dumma” = lika oerfarna.

    Dock – ingen ”skugga” för den sakens skull över wårt 30-årade äktenskap – för det såg och ser – i vart fall jag personligen – i dags dato som en hörnsten av livserfarenhet i mitt hittillsvarande liv i kött. DS.


  10. @ Josef:

    Jag instämmer med dina tankar kring åldersskillnader, och det livgivande utbyte detta kan ge. Precis detta är min erfarenhet.


  11. Thebe:

    Visst finns det en enorm flora av problem som kan dyka upp när man kommer i puberteten, och upplever en orkester av sexualitet som bullrar på i kroppen, och man har ingen riktig koll på vad som händer.

    Men min invändning rör sig framför allt om den irriterande övertron på lagstiftning som problemlösare. Lagar är ofta alldeles för trubbiga instrument för att ge lösningar på dessa frågor. Ofta kan lagar skapa mycket större problem än de problem de var tänkta att förhindra.

    De flickor som du talar om, som är 13-15 och som inte vill ha sex, kommer med största sannolikhet inte främst bli ansatta av ”dreglande äckliga gubbar”, utan av killar i deras egen ålder. Och det är faktiskt väldigt enkelt att bara säga nej tack.

    Om det skulle vara så att en flicka får sitt liv ”förstört” i flera år framåt för att hon har fått sexuella inviter, så skulle jag säga att hon har blivit extremt dåligt förberedd för livet av sina föräldrar. Sånt kan ingen lagstiftning åtgärda.

    Du skriver att du är ”oerhört glad över att internet inte fanns under min tonårstid” – men Internet har ju faktiskt gjort det oerhört mycket lättare att säga nej, genom att man helt enkelt stänger ner, och blockerar de personer man inte vill ha med att göra. Och man kan genom att leka med cybersex lära sig massor om sig själv och andra på ett väldigt riskfritt sätt. Safe Sex, indeed!

    Och jag har absolut inte framställt alla ungdomar som sexdårar. Jag har i själva verket inte framställt någon alls som sexdåre. Det är verkligen din tolkning, din läsning, och den får du ta ansvar för själv.

    Däremot har jag tagit upp några enstaka exempel, där en fick kallas ”kåta flickvännen Maria” – och man är väl ingen sexdåre bara för att man är kåt, eller hur?

    Så jag tycker faktiskt att du är ute och seglar lite i periferin. Du svarar egentligen inte på min bloggpost, utan på en drös fördomar som bara finns i din egen hjärna – inte här på min blogg.

  12. Z Says:

    Förstår inte problemet med att du är med en yngre? Så länge du/ni inte skadar andra, eller er själva är det bara o tuta o köra 🙂

  13. Ozjeppe Says:

    Mycket bra och klokt sammanfattat! Vi delar också sen sammanträffande detaljen att det skiljer exakt 16 år mellan mig och min sambo… Vill sen tillägga just den där frågan till alla föräldrar: Känns det bra att det faktiskt är regeringen som bestämmer och inte du själv när det är ok att ditt barn har samtyckande sex?

  14. Sanna Says:

    Så ingen tycker att det vorre det minsta hemskt om en 45årig man har sex med en 14årig flicka som just börjar bli sexuellt medveten??? Det är kanske inte våldtäkt med definetivt sexuellt utnyttjande av mindreårig och jag tycker inte att det är konstigt att det finns lag mot detta!


    • Jag tror och hoppas att de allra flesta skulle se det som väldigt illa att en ung flicka eller pojke blir utnyttjad av någon äldre, alldeles oavsett hur mycket äldre.

      Samtycke är en viktig princip för mig, och det gäller allt, inte bara sex.


Lämna en kommentar